عملکرد درایو یا اینورتر صنعتی

عملکرد درایو صنعتی

درایو صنعتی یا اینورتر صنعتی، یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم‌های صنعتی است که برای کنترل الکتروموتور استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی عملکرد این دستگاه و کاربردهای آن پرداخته می‌شود.

درایو صنعتی یا اینورتر صنعتی چیست؟

درایو صنعتی یا اینورتر صنعتی، یکی از اجزای مهم دستگاه‌های الکتریکی صنعتی است که برای کنترل سرعت الکتروموتورها استفاده می‌شود. به طور کلی، درایو صنعتی، برای تبدیل جریان AC به DC و سپس تبدیل مجدد آن به فرکانس و ولتاژ مورد نیاز الکتروموتور، از مرحله میانجی تبدیل DC به AC استفاده می‌کند.

عملکرد درایو صنعتی

درایو صنعتی با کنترل ولتاژ و فرکانس جریان AC ورودی، توان الکتروموتور را کنترل می‌کند. در حقیقت، با کاهش یا افزایش توان الکتروموتور، اینترفیسی بین کنترل کننده و الکتروموتور ساخته می‌شود که این کنترل به دلیل عملکرد اینورترهای صنعتی، به دقت و با استفاده از مدارهای الکترونیکی بسیار پیچیده و حساسی انجام می‌شود.

کاربردهای درایو صنعتی

کاربردهای درایو صنعتی در بسیاری از صنایع وجود دارد. این دستگاه برای کنترل سرعت و توان الکتروموتورهایی که در دستگاه‌هایی مانند پمپ، فن، کمپرسور و ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شوند، بسیار مهم است. این درایوها همچنین در صنایع برق، خودروسازی، شیمیایی، نفت و گاز و … استفاده می‌شود. در نتیجه، درایو صنعتی یا اینورتر صنعتی یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های سیستم‌های کنترل الکتریکی است که با کاربرد آن می‌توان به طور موثری سرعت و توان الکتروموتورها را کنترل کرد و عملکرد بهینه‌ای را در دستگاه‌های صنعتی به ارمغان آورد.

درایوهای الکترونیکی مانند اینورترها، به عنوان ابزارهای کنترلی برای سیستم‌های صنعتی و فن‌آوری‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینورترها از سنسورهای مختلفی مانند انکودر‌ها، حسگرهای فشار و حرکت استفاده می‌کنند و نتیجه تحلیل داده‌های این حسگرها کنترل کارکرد موتورها و دستگاه‌های دیگر صنعتی را به دست می‌آورد.

برخی از دسته بندی های محصولات آلفااینورتر

اینورتر هایتک

اینورتر آیمستر

اینورتر ال اس

در زیر به توضیح کاربردهای اینورتر صنعتی پرداخته شده است:

1. کنترل سرعت موتور

یکی از کاربردهای مهم اینورتر صنعتی کنترل سرعت موتور است. با استفاده از درایوهای الکترونیکی ، سرعت موتور به راحتی قابل تنظیم و کنترل است. این امکان برای کنترل سرعت در تولیدی‌هایی که نیاز به سرعت‌های مختلف در دستگاه‌هایشان دارند، بسیار مفید است.

2. کنترل قدرت الکتریکی با توجه به نیاز

اینورترها قابلیت کنترل بهینه توان الکتریکی در یک سیستم را دارند. زمانی که پردازش اطلاعات حسگر قدرت از درون دستگاه بهینه شده باشد، اینورترها توان بیشتری برای دستگاه‌هایی کهنه‌تر دارند و موجب کاهش مصرف انرژی و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه و کاهش گازهای گلخانه ای می‌شوند.

3. کاهش و نوسانات ولتاژ

اغلب در محیط‌های صنعتی نوسانات ولتاژ بسیار قوی و پیش می آیند که موجب از بین رفتن تجهیزات الکتریکی می‌شود. اینورترها نوسانات و ولتاژهای ضعیف بیشتری را دریافت می‌کنند و با تنظیم ولتاژ خروجی به هدف، امکان استفاده بهینه از دستگاه‌های الکتریکی را فراهم می‌کنند و خطر از بین رفتن تجهیزات را کاهش می‌دهند.

4. کاربرد در سیستم‌های خنک‌کننده

در برخی از سیستم‌های خنک کننده، استفاده از اینورترها به جای استفاده از سیستم‌های خنک کننده با دور متغیر مناسب است. این کار نه تنها مصرف انرژی را کاهش می‌دهد بلکه موجب صرفه‌جویی در هزینه شده و همچنین باعث عمر بیشتر و بهبود عملکرد سیستم خنک کننده می‌شود.

5. کاربرد در سیستم‌های هیدرولیکی

اینورترهای صنعتی در کنترل جریان و فشار سیستم های هیدرولیکی و پنوماتیکی به صورت موثر استفاده می‌شود. با استفاده از این درایوها، فشار و جریان به دقت کنترل می‌شود و برای یک کنترل دقیق تر در فرآیند تولید، بالاترین بهره‌وری را به ارمغان می‌آورد.

6. کنترل روتور بدون سرگردان

یکی از کاربردهایی که سیستم‌های صنعتی برای اینورترها دارند، کنترل روتور بدون سرگردان است. سیستم‌های صنعتی برای تولید قطعات بدون سرگردان، تحت کنترل اینورترها قرار می‌گیرند که باعث کاهش درست و برای طولانی مدت، بهبود قابل توجهی در کیفیت تولید شده توسط دستگاه‌های صنعتی می‌شود.

7. کاربرد در سیستم‌های OGV

یکی از کاربردهای اصلی سیستم OGV با استفاده از درایوهای الکترونیکی، برای کنترل سیستم‌هایی است که قادر به حرکت افقی یا عمودی هستند. با استفاده از اینورترها، سیستم OGV قادر به دستیابی به دقت بالاتر و بهینه‌سازی کارایی سیستم می‌باشد.

8. کاربرد در روبات‌های صنعتی

روبات‌های صنعتی عموماً جهت کنترل حرکتی،حرکت‌ دهانشه‌های مختلف و دستگاه‌های جانبی به اینورترها نیاز دارند. به ویژه، برای ربات‌های صنعتی همراه با لوله‌کشی بزرگ، اینورترها امکان تنظیم فشار و جریان به صورت مناسب را فراهم می‌کنند.

9. کاربرد در سیستم‌های پمپاژ و فروشندگی

در مواردی که به پمپ کنترل سرعت شده و یا شیب خورده برای پمپکردن نیاز دارید، می‌توانید از اینورترهای صنعتی استفاده کنید و به کنترل خوبی از عملکرد پمپ برسید. کاربردهای دیگر شامل سیستم‌های HVAC، آسانسورها، قطارهای شهری و خطوط انتقال برق می‌شود. همه این کاربردها نشان می‌دهند که اینورتر صنعتی به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات در صنعت خودروسازی، ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات معدن، خطوط تولید برق و موارد دیگر بسیار رواج دارد. این تکنولوژی به صورت پایه در سیستم‌های کنترل تطبیقی استفاده می‌شود و برای کنترل و بهینه سازی چوک و فرکانس، موجب بهبود کیفیت و بالاترین بهره‌وری در فرآیند تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *