اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا به اتصال اشیاء روزمره یا «اشیاء» به اینترنت اشاره دارد که به آنها امکان جمع آوری، انتقال و اشتراک گذاری داده ها را می دهد. این شبکه به هم پیوسته از دستگاه‌ها، اشیایی که قبلاً «گنگ» بودند، مانند توستر یا دوربین‌های امنیتی را به دستگاه‌های هوشمندی تبدیل می‌کند که می‌توانند با یکدیگر و محیطشان تعامل داشته باشند.

صحبت با قهوه ساز از طریق گوگل

هر جنبه ای از زندگی ما به زودی تحت تأثیر قرار می گیرد. ما یک تغییر گامی بی سابقه را در هر سطحی تجربه خواهیم کرد – از نحوه اداره خانه ها و مشاغل خود گرفته تا نحوه تعامل ما با شهرهایی که در آنها زندگی می کنیم.

کاربردهای اینترنت اشیا

تصور کنید در جاده‌های تعبیه‌شده با حسگرها به سمت محل کار رانندگی کنید – چراغ‌های خیابان در صورت نیاز روشن می‌شوند در حالی که دوربین‌ها در امتداد مسیر شما برای ازدحام و حوادث قرار می‌گیرند، که خودروی متصل شما در زمان واقعی دریافت می‌کند، و مسیر خودران خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند در حالی که عقب می‌نشینید. و به سادگی از سواری خودکار لذت ببرید.

چند ساعت پس از گذشت روز، فضای کاری متصل شما متوجه می شود که شما برای مدت طولانی نشسته اید و به شما یادآوری می کند که برخیزید و حرکت کنید، که این چیز خوبی است زیرا شما با دقت از طریق ساعت هوشمند خود به مراحل خود نگاه می کنید. ارائه دهنده بیمه خدمات درمانی شما است تا حق بیمه شما را بر اساس سطح فعالیت شما تنظیم کند.

در حین پیاده‌روی متوجه می‌شوید که از مادر سالخورده‌تان چیزی نشنیده‌اید، بنابراین با او تماس می‌گیرید اما او به موبایلش پاسخ نمی‌دهد. مشکلی نیست، فقط یک ثانیه طول می کشد تا او را از طریق یک «مراقب» متصل بررسی کنید – فناوری پوشیدنی که حرکات، ضربان قلب او را کنترل می کند و به او یادآوری می کند که داروهایش را مصرف کند.

پس از آن، زمان زیادی نمی‌گذرد که زمان بازگشت به خانه فرا می‌رسد، اما فکر آشپزی شما را سرد می‌کند – می‌توانید کار دیگری مانند شرکت در کلاس یوگا واقعیت مجازی (VR) انجام دهید. بنابراین، شما آن را به مقیاس متصل روی پیشخوان آشپزخانه، یخچال هوشمند و اجاق هوشمندتان بسپارید تا کارها را برای شما انجام دهد.

بالاخره، تخت شما صدا می زند – نه، به معنای واقعی کلمه! حسگرهای آن ساعات خوابی را که هفته گذشته از دست داده‌اید محاسبه کرده‌اند و دمای مناسبی را تنظیم کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که شما در شب به دلیل احساس گرما یا سردی بیش از حد از خواب بیدار نمی‌شوید، موقعیتی را که در آن به بهترین شکل به خواب عمیق دست می‌یابید نظارت می‌کند و پیش‌بینی می‌کند. زمان بهینه شخصی برای خاموش کردن چراغ‌ها که خانه هوشمند شما به آن پاسخ می‌دهد.

اینترنت اشیا در خانه های ما

فناوری اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد که با هوشمندتر و کارآمدتر کردن خانه‌هایمان، شیوه زندگی ما را متحول کند. نمونه هایی از کاربردهای اینترنت اشیا در خانه های ما عبارتند از:

  • ترموستات های هوشمندی که تنظیمات دمای دلخواه ما را یاد می گیرند و بر اساس آن تنظیم می شوند
  • وسایل متصل که می توانند از راه دور یا از طریق دستورات صوتی کنترل شوند
  • سیستم های امنیتی خانه که می توانند از طریق تلفن های هوشمند ما نظارت و کنترل شوند

اینترنت اشیا در مشاغل

اینترنت اشیا همچنین با ساده‌سازی عملیات، کاهش هزینه‌ها و بهبود تصمیم‌گیری، چشم‌انداز کسب‌وکار را متحول می‌کند. نمونه هایی از کاربردهای اینترنت اشیا در مشاغل عبارتند از:

مدیریت زنجیره تامین و موجودی از طریق ردیابی لحظه ای کالا
تعمیر و نگهداری پیش بینی برای تجهیزات صنعتی، کاهش زمان خرابی و هزینه های تعمیر و نگهداری
افزایش تجارب مشتری از طریق بازاریابی شخصی و تبلیغات هدفمند

اینترنت اشیا در شهرهای ما

با تعبیه حسگرهای اینترنت اشیا در زیرساخت هایی که هر روز از آن استفاده می کنیم، شهرهای ما می توانند تمیزتر، ایمن تر و کارآمدتر شوند. نمونه هایی از کاربردهای اینترنت اشیا در شهرها عبارتند از:

  • مدیریت هوشمند ترافیک و حمل و نقل عمومی
  • مدیریت هوشمند زباله
  • پایش محیط زیست
  • سیستم های اندازه گیری هوشمند برای خدمات شهری

ببینید، اینترنت اشیا پشت شماست. این مفید، ادراکی و سریع است… اما چگونه؟ بیایید آن را تجزیه کنیم.

برخی از دسته بندی های محصولات آلفااینورتر

اینورتر هایتک

اینورتر آیمستر

اینورتر ال اس

اینترنت اشیا و جمع آوری داده ها

دیتا روغن دیجیتال جدید است

در هسته خود، اینترنت اشیا همه چیز در مورد داده است. دستگاه‌های هوشمند اطلاعات را جمع‌آوری و انتقال می‌دهند، که سپس برای بهبود عملکرد، تجربه کاربر و حتی استراتژی‌های فروش مورد تجزیه و تحلیل و استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که اینترنت اشیا به گسترش خود ادامه می‌دهد، میزان داده‌های جمع‌آوری‌شده و تجزیه‌وتحلیل‌شده به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد و تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده و مرتبط‌تر را امکان‌پذیر می‌کند.

همه این دستگاه ها در ابتدایی ترین حالت خود، به سادگی داده ها را جمع آوری می کنند. این اطلاعات برای ساده کردن، دستکاری و سنجش نحوه تعامل شما با جهان استفاده می شود. از عادات آنلاین شما تا روال روزانه فیزیکی شما – هر کاری که انجام می دهید یا انجام نمی دهید تحت نظارت است یا خیلی زود تحت نظر قرار می گیرد.

در مورد «اشیاء» متصل – که اکنون به دلیل توانایی آنها در جمع‌آوری و انتقال اطلاعات به عنوان «دستگاه‌های هوشمند» شناخته می‌شوند، هر کدام بایت‌های داده را از طریق اینترنت به برنامه‌ای ارسال می‌کند که آن داده‌ها را تفسیر کرده و به بینش‌های ارزشمندی تبدیل می‌کند. سپس ارائه‌دهنده خدمات شما و سازنده محصول می‌توانند از این بینش‌ها برای دستیابی به اهداف مختلفی استفاده کنند – از بهبود عملکرد دستگاه، و تجربه شما از استفاده از آن، تا شناسایی اینکه چگونه یا چه زمانی باید خدمات یا محصولات اضافی را به شما بفروشند.

کاربردهای اینترنت اشیا

اما از دیدگاه شما، ارزش واقعی همه این داده‌ها که جمع‌آوری و نظارت می‌شوند، به این معنی است که در نهایت شما در یک «محیط متصل» به زندگی خود ادامه خواهید داد که در آن هر دستگاه می‌داند شما چه می‌خواهید، چه زمانی آن را می‌خواهید و چگونه آن را دوست دارید.

البته، چیزهای بسیار بیشتری از این وجود دارد. اینجا یک زاویه دیگر است.

در یک طبقه کارخانه صدها ماشین، تجهیزات بسیار گران قیمت وجود دارد که همه به یکباره کار می کنند. عملکرد روان یک خط تولید صنعتی معمولاً مستلزم هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالایی است تا ماشین‌ها را به درستی کار کرده و کار کنند تا زمان خرابی و از دست دادن درآمد اجتناب‌ناپذیر کاهش یابد.

اتصال این ماشین‌ها، با نصب حسگرهایی برای جمع‌آوری و انتقال داده‌های عملکرد از طریق اینترنت، به این معنی است که اکنون می‌توان تکنسین‌ها را از قبل از وقوع خرابی آگاه کرد. پیش‌بینی می‌شود نگهداری پیشگیرانه و اجتناب از قطع، میلیون‌ها دلار سود به شرکت‌های صنعتی در پنج سال آینده تزریق کند. نادیده گرفتن این پیش بینی ها به نوعی سخت است.

در مورد حسگرها و ماشین‌ها، این ما را به چیزی که من در مورد آن بسیار هیجان‌زده هستم می‌رساند – این که چگونه همه این دستگاه‌های متصل بر شهرهای ما تأثیر خواهند گذاشت. من صادقانه معتقدم که عناصر اینترنت اشیا که همه ما از آنها بیشترین بهره را خواهیم برد، عناصری هستند که در شهرهای ما پیاده سازی می شوند – در غیر این صورت به عنوان برنامه های کاربردی “شهر هوشمند” شناخته می شوند.

تا همین چند سال پیش، هر شهر در سراسر جهان، در مقابل، رسما «گنگ» بود. با نصب حسگرهای اینترنت اشیا در زیرساخت‌های جدید و موجود که هر روز از آن استفاده می‌کنیم، شهرهای ما پاک‌تر، ایمن‌تر و بسیار کارآمدتر خواهند شد. من در مورد اتومبیل‌های پرنده و ساختمان‌های آینده‌نگر صحبت نمی‌کنم، بلکه ابتکاراتی مانند مدیریت هوشمند زباله، نظارت بر محیط‌زیست، مدیریت هوشمند ترافیک و حمل‌ونقل عمومی و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند که بهبودهای لرزه‌ای را در روش‌های قدیمی به ارمغان می‌آورند، صحبت نمی‌کنم. این یک تغییر گام در نحوه زندگی، کار، قدردانی و حرکت ما در محیط های شهری مربوطه خواهد بود.

به عنوان مثال، بیایید مدیریت زباله را به عنوان یک مثال کوچک در نظر بگیریم. اگر شوراهای شهر سنسورهایی را هم در ظروف ذخیره‌سازی کامیون‌های زباله و هم در سطل‌های عمومی و مسکونی در سرتاسر شهر نصب کنند، شهرداری‌ها در صورت پر شدن، مفقود شدن یا آسیب‌دیدگی سطل‌ها، به طور فعال در مورد زمانی که واقعاً سطل‌ها نیاز به تخلیه دارند، مطلع می‌شوند. واضح است که آنها می‌توانند و باید از این هوشمندی برای بهینه‌سازی برنامه‌ریزی مسیر خود استفاده کنند تا صدها هزار دلار در جمع‌آوری‌های غیرضروری صرفه‌جویی کنند و استانداردهای زیست‌محیطی بالاتر و محیط‌های سالم‌تری را برای ساکنان شهری حفظ کنند.

اتصال اینترنت اشیا

انواع گزینه های اتصال زیربنای اینترنت اشیا هستند، از جمله شبکه های سلولی، Wi-Fi، و شبکه های کم مصرف (LPWAN). هر نوع اتصال مزایای مختلفی از نظر مصرف انرژی، برد و پهنای باند دارد. دستگاه های IoT اغلب به صورت هوشمند بهترین گزینه اتصال را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب می کنند.

بنابراین، دقیقاً چه چیزی همه این موارد IoT را به هم متصل می کند؟

2G، 3G، 4G و 5G اصطلاحاتی هستند که همه ما آنها را به خوبی می دانیم و درک می کنیم، اما رادیو، Wi-Fi، NB-IoT، 0G یا LPWAN چطور؟ انواع مختلفی از اتصالات وجود دارد که می‌توانند زیربنای اینترنت اشیا باشند و این موارد اخیر بدون شک بیشترین استفاده را در خارج از اتصال سلولی خالص دارند.

وقتی در مورد “اینترنت اشیا” صحبت می کنیم، بلافاصله مشخص نیست که به کدام نوع اتصال “اینترنتی” اشاره می کنیم، زیرا اکنون بسیاری از دستگاه ها برای انتخاب هوشمندانه اتصالی که به بهترین وجه با نیازهای آن مطابقت دارد، بر اساس سه مورد زیر طراحی می شوند. :

  • مصرف برق – دستگاه یا سنسور برای کار کردن به چه مقدار انرژی نیاز دارد؟
  • محدوده – آیا به اتصال و ارسال داده در فواصل دور نیاز دارد؟
  • پهنای باند – آیا مقادیر کم یا زیاد داده را منتقل می کند، به عنوان مثال. پهنای باند کم و پهنای باند بالا؟

دو مورد از رایج ترین شبکه های ارتباطی مورد استفاده عبارتند از:

سلولی

بسیاری از ما با اتصال سلولی بسیار آشنا هستیم زیرا در سراسر جهان از آن برای اتصال تلفن همراه خود به اینترنت استفاده می شود. دستگاه های اینترنت اشیا همچنین از برج های سلولی برای اتصال به شبکه سلولی استفاده می کنند. اتصال سلولی پرکار است، دارای برد عالی و ظرفیت ارسال حجم بالای داده از طریق شبکه است، اما انرژی زیادی مصرف می‌کند و بنابراین، برای دستگاه‌های IoT که به منبع تغذیه فوری دسترسی ندارند و به منبع تغذیه نیاز دارند ایده‌آل نیست. عمر باتری طولانی برای کار در مدت زمان طولانی، به عنوان مثال در مناطق روستایی یا کشاورزی.

سرعت اینترنت در اینترنت اشیا

LPWAN

«LPWAN» مخفف عبارت Low-Power Wide-Area Network است که نوعی فناوری رادیویی است و تاکنون یکی از ایده‌آل‌ترین شبکه‌های اتصال در دسترس برای حسگرهای IoT است که در مناطقی که کمبود برد وجود دارد مستقر شده‌اند. این دستگاه ها معمولاً با باتری کار می کنند و بسته های بسیار کوچکی از داده ها را از طریق شبکه ارسال می کنند. این اتصال برای نظارت بر تاسیسات مانند آب، گاز و برق با استفاده از کنتورهای هوشمند و برای کشاورزی و کشاورزی برای بررسی کیفیت آب، سنجش رطوبت خاک و ردیابی دام ایده‌آل است.

آینده اینترنت اشیا

در حالی که اینترنت اشیا در حال حاضر به طرق متعددی بر زندگی ما تأثیر می گذارد، پتانسیل کامل آن هنوز محقق نشده است. کسب‌وکارهایی که در اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری می‌کنند در بهره‌وری هزینه، عملیات ساده و تجزیه و تحلیل عملکرد بهبود یافته سود خواهند برد. با این حال، پذیرش اینترنت اشیا همچنین سوالاتی را در مورد حریم خصوصی و امنیت داده ها ایجاد می کند زیرا ما بیش از هر زمان دیگری به هم متصل می شویم.

اینترنت اشیا خیلی بیشتر از کارایی است

مطمئناً، اینترنت اشیا بسیاری از حدس و گمان‌ها را از کارهای روزمره و روزمره می‌گیرد، اما از منظری وسیع‌تر و در سطحی عمیق‌تر، ما به طلوع جدیدی در تکامل جامعه نگاه می‌کنیم. اینترنت اشیا تغییر بزرگی را در رویکرد ما به زندگی امکان‌پذیر می‌کند و فرآیندهای عملاً هر وظیفه‌ای را که انجام می‌دهیم یا هر سرویسی را که لمس می‌کنیم دوباره اختراع می‌کند.

برای کسب و کارها، همه چیز در مورد تضمین سود بیشتر است. مفسران بازار هیچ شکی برای شرکت‌ها باقی نمی‌گذارند که برای مرتبط ماندن باید در اینترنت اشیاء متحول شوند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند. آنها ادعا می‌کنند که سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا سودی در هزینه‌ها، ساده‌سازی عملیات، کاهش ریسک و بهینه‌سازی تحلیل عملکرد پس‌انداز دارد.

همه منطقی و دست یافتنی به نظر می رسند، درست است؟ خب، حقیقت این است که کسب‌وکارها در استفاده از این فن‌آوری‌ها واقعاً از مصرف‌کننده عقب هستند و این تاخیر در حال حاضر اولین قربانیان خود را می‌گیرد. در حالی که ابداع استراتژی‌های استقرار برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند اینترنت اشیا را بپذیرند، شاید پیچیده‌تر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد، باشد، چیزی که کاملاً واضح است این است که شرکت‌هایی که به دنبال دستیابی به IoT fit در آینده نزدیک نیستند، در رقابتی که دارند شکست خواهند خورد. چاره ای جز رقابت نیست

برای مصرف کننده، همه چیز در مورد صرفه جویی در زمان، یافتن راهی هوشمندانه برای زندگی و کار، استفاده هوشمندانه تر و محافظه کارانه تر از منابع ما و به نحوی «آسان تر» کردن کارها است. روی دیگر این سکه به وضوح حجم عظیمی از داده‌های بسیار شخصی است که همه ما در ازای دسترسی به مزایایی که این دنیای بیش از حد متصل ارائه می‌کند، از آنها کنار می‌گذاریم – اما، شاید شما هم مثل من هستید و به بودن بیش از حد تکیه می‌کنید. معمولی که ارزش جاسوسی را داشته باشد! مطمئناً هیچ مشکلی وجود ندارد که داده‌های استفاده شخصی خود را به یک ابر تحلیلی در آسمان، به عنوان یک کمک ساده برای بهبود خدمات گفته شده و کمک به تحول دیجیتال جامعه، تسلیم کنید.

منبع: کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *